Rodzaje palet

Rodzaje palet

Palety służą do transportu towarów. Rodzaje palet są różnorodne, a firma dobiera je w zależności od potrzeb. Paleta jest potrzebna do transportu oraz magazynowania towarów. Są one niedrogie, jedna kosztuje około 25 złotych, używa się ich powszechnie. Paleta EPAL to płaska, wykonana z drewna paleta o wymiarach 800 x 1200 mm, zgodna z europejską normą, odpowiednio oznakowana. Paleta EUR ma cechę kolejową, jest płaska, drewniana, zgodna z normą, posiada oznaczenia EUR wypisane na wspornikach zewnętrznych.

Europalety to też…

Paleta CHEP to płaska, drewniana paleta mająca kolor niebieski lub czerwony. Jest wynajmowana, zwraca się ją właścicielowi. Paleta jednorazowa to płaska, drewniana paleta, która nie ma żadnych norm, nie jest też znakowana w żaden sposób. Taka paleta nie podlega wymianie. Palety muszą posiadać tak zwaną certyfikację legalności. Nie tylko producenci palet muszą o tym pamiętać. Ten obowiązek realizują też firmy sprzedające palety, operatorzy logistyczni, firmy transportowe, producenci towarów oraz wszelkie sieci handlowe.

Konieczne są normy

Palety muszą spełniać określone normy takie, jak:

  • norma EN13698-1 definiuje paletę wykonaną z drewna, płaską, mającą cztery wejścia;
  • Kodeks UIC 435
  • Kodeks UIC 435-2 dotyczącą produkcji palet z drewna, z czterema wejściami, o wymiarach 800 x 1200 mm
  • Kodeks UIC 435-4 opisuje naprawy palet płaskich z drewna z czterema wejściami.

To podstawowe przepisy dotyczące palet. Sinizna na paletach spowodowana przez grzyby nie dyskwalifikuje palet z codziennego użytkowania. Wystąpienie pleśni oznacza koniec stosowania danej palety. Jest to sprawa jak najbardziej oczywista. Drobne pęknięcia palet są akceptowane, ale duże pęknięcia, powodujące rozchodzenie się palet nie są już aprobowane. Palety po naprawie są dopuszczane do użytku, ale muszą być oznaczone gwoździem certyfikującym. Bez takiego oznaczenia nie wolno dopuszczać palet do pracy. Palety z pęknięciami wsporników są stosowane, ale gwoździe nie mogą być w nich w żaden sposób widoczne.

+ posts

Jako absolwent inżynierii mechanicznej z głęboką pasją do wszystkiego, co związane z motoryzacją i podróżami, prowadzę bloga na stronie Gaz-Mar, gdzie mogę dzielić się moją wiedzą i doświadczeniem. Specjalizuję się w omawianiu różnych typów przyczep, ich praktycznych zastosowań i najlepszych praktyk transportowych. Poza pracą, uwielbiam eksplorować górskie szlaki na moim motocyklu, spędzam czas przywracając do życia stare samochody i cieszę się każdą chwilą spędzoną przy filiżance mocnej kawy, słuchając jazzu.

16

Brak Komentarzy

Napisz komentarz